lördag 1 oktober 2022

I den bästa av världar

 Har nog tidigare tyckt att jag fått leva i den världen under min vistelse på jorden.

Inga jättestora katastrofer har personligen inträffat under min levnad. Mina föräldrar gick bort i en ålder av ca 85 år och hade levt färdigt men tyvärr gick lillebror Hans bort när han var bara 67 och en oväntad skilsmässa drabbade mig också som var en stor besvikelse. Men annars har det trampat på. Tog mig igenom KTH efter vissa besvär och har fått spännande och bra jobb som också i vissa fall varit mycket lukrativa eftersom jag jobbade på ordentligt och lyckades överträffa de mål som satts upp. Har besökt alla världsdelar mer än en gång och skröt under 80-talet att jag hittade bättre i San Fransisco än jag hittade i Malmö. Eftersom jag hade varit där fler gånger…

Har också fått tre fantastiska döttrar som har varit och är till en stor glädje för sin far. Jag är mycket stolt över alla tre. Och just nu har jag också 4 barnbarn som också är till glädje.

Jag har bott bra och levt gott och har många nära och goda vänner.

I o f s, så hade jag gärna hoppat över mina nuvarande synproblem som inneburit att jag inte längre kan spela golf, jaga och köra bil. Men det går i alla fall. Och prostatacancern verkar SÖS ha strålat bort så vitt jag vet idag.

Men 2022 har inte börjat bra. Putins elände i Ukraina har följts upp av energikriser i Europa med dithörande lågkonjunkturer och hög inflation.

Personligen drabbar det kanske inte mig så hårt – har ingen bil som drar diesel, har inga räntor över huvud taget, bor i en hyresfastighet och har enmanshushåll vad gäller matvaror.

Skjutningar och sprängningar ökar i hela Sverige och man ser ingen lösning på problemen och otryggheten breder ut sig i hela samhället.

Och idag har Putte Putin annekterat delar av Ukraina och i veckan saboterades Nordstreams gasledningar i Östersjön och det väller ut gas i vårt lilla innanhav som förmodligen ytterligare spär på existerande problem med havsmiljö och fiske. Vi kanske inte får någon surströmming till nästa år har Oscars salteri deklarerat.

Trump fortsätter att vara pain in the ass, Biden svamlar och är gaggig, ny höger-höger regering i Italien, fortsatt elände i Afrikas horn och andra delar av centrala Afrika, Kina lurar i vassen och bråkar med Taiwan och i Sydamerika är det stökigt som vanligt.

Var skall detta sluta?

Brukar vara ganska positiv till min natur, men just nu känns det mesta ganska svart, tyvärr.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar