söndag 7 februari 2016

Fått ny idol

Agnes Wold heter hon och är professor i bakteriologi eller något sådant. Hörde henne första gången på TV programmet Min sanning som leds av Anna Hedenmo. Sedan var hon på Nyhetsmorgon och hos Skavlan i fredags. Det verkar vara fler som gillar henne.
Kristallklar tant, född -55 och lika skarp som Hans Rosling, som också säger sanningar.
Man kan visst pussa hundar utan att bli sjuk, för det är olika bakteriestammar och tro att man får in mer syre i blodet för att man som i många hockus pockus kurser skall djupandas är lika galet t ex.
Och att folk tror genom att tänka positivt att man kan bli frisk eller friskare. Urkorkat enligt henne. Bakterier och basilusker struntar i hur man tänker. Och egentligen är det de missnöjda som driver utvecklingen framåt. De nöjda och glada sitter bara där och mår bra men inget konstruktivt nytänkande sker. Och alltså ingen förändring. Och allt detta var inga konstigheter för mig utan i dessa banor har jag tänkt länge. Men för många andra new age nissar och nissor hoppas jag att det var en liten käftsmäll.
Jag gillar ju också egentligen att få en snyting i solarplexus. Men bara bildligt förstås.
Kommer ihåg ett Sommarprogram på P1 för ca 20 år sedan. Jag bodde på helgerna och somrarna i ett par mindre hus jag hyrde av St Sundby gård i Sörmland för att kunna vara tillsammans med mina barn efter skilsmässan. Vi låg nere vid badet och jag hade gjort en kycklingsallad till lunch och barnen låg och vilade sig efter lunchen innan de kunde hoppa i och bada igen. För det hade jag lärt mig av min mamma, att om man badade och simmade för snabbt efter man ätit, så kunde man få kramp och sjunka som en sten till havets botten. Och detta visste ju alla.
Och då presenterar sig en läkare som dagens Sommarvärd och hans inledning var "att nu kommer jag att krossa en massa illusioner och anda sedvänjor".
Han började med att dra det där "med att få kramp efter en måltid när man badar. Finns inget bevis någonsin i världshistorien att detta skett"!!!
Och då tänkte jag direkt att hur dum får man vara. Hur i hela friden har jag gått på detta i hela mitt liv? Borde jag inte någon enda gång ha tänkt att hur kan det komma sig och varför läser man inte om denna plötsliga död i tidningarna?
Barnen såg mycket förvånade ut när de hörde deras far vråla högt och ljudligt: "Hopp i sjön allesammans. Den som kommer sist i är en lort"!
Det som passade mig ännu bättre var hans sanning att det finns ingen koppling mellan alkohol och penicillin. Man behövde absolut inte hoppa över snapsen till förrätten bara för att man var krasslig. Men man skulle inte vara upp sent och roa sig och fara runt utan ta det lite lugnt när man äter antibiotika. Det var en helt annan sak och mycket trevligare sanning.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar